Vrijwilliger in Beeld

Vrijwilliger in Beeld

Rob Sluijter biedt luisterend oor via De LUISTERLIJN

Voor personen met zorgen, verdriet of problemen en die hun hart willen luchten, biedt de LUISTERLIJN uitkomst. Sinds elf jaar biedt Rob Sluijter (77) uit Uitgeest een luisterend oor als een van de zo’n 1500 vrijwilligers aangesloten bij deze landelijke organisatie.

Via het centrale nummer kan het telefoontje, of chatbericht, uit heel Nederland komen. Het gesprek kan gaan over fysieke of psychische problemen. Maar ook vaak over relatieproblemen en eenzaamheid. Of andere zaken waar een mens mee kan tobben. Bij rouwverwerking bijvoorbeeld draait de wereld ‘als vanouds’ door terwijl de betrokkene nog met zijn/haar gevoel blijft zitten. Aangezien GGZ vaak een lange wachttijd heeft, verwijst de arts de patiënt ook door naar De LUISTERLIJN als tussenoplossing. Zodat de persoon in ieder geval zijn hart kan luchten, want we zijn in principe geen probleemoplosser. Meerdere hulpinstanties verwijzen soms naar ons. De telefoongesprekken of chats zijn altijd op anonieme basis.
“Alles kan benoemd worden. Angst en eenzaamheid voert vaak de boventoon,” merkt Rob. “Veel bellers blijken met zichzelf in de knoop zitten en een deel durft zelfs niet meer naar buiten te gaan. Tijdens het telefoongesprek is het belangrijk dat je in een vroeg stadium begrip toont voor de beller. Ook probeer ik tips in vragende zin te geven, zoals: ‘Heb je al eens gedacht aan…’
Elk onderwerp kan aangesneden worden. “Je krijgt vaak ellende te horen. Zelf sterk in je schoenen staan en er niet van wakker liggen is essentieel. Mocht dit het geval zijn kan ik hier goed met mijn vrouw over praten, uiteraard met inachtneming van de anonimiteit.  Of bel ik een van de professionals binnen de luisterlijn. Binnen de organisatie wisselen we regelmatig ervaringen uit en worden qua ontwikkelingen op de hoogte gehouden”.

Rob vindt het belangrijk om iets nuttigs te doen met zijn kennis en levenservaring die hij opgedaan heeft vanuit de commercie. “Om goed te weten wat een klant wil moet je goed kunnen luisteren wil je de ander van dienst te kunnen zijn. Van nature vind ik het prettig om een ander te kunnen helpen om hun ei kwijt te kunnen. Wanneer de persoon gestrest opbelt, zijn/haar hart kan luchten en merkt dat er geluisterd wordt zonder oordeel, dan raakt degene snel gekalmeerd. Ik probeer het gesprek altijd op een prettige manier af te sluiten. En als er aan het eind van het gesprek zelfs weer gelachen wordt, dan is mijn doel bereikt.
Het voordeel van dit vrijwilligerswerk is dat je flexibel en vanuit huis kunt werken. Je roostert in, voor elke week een dienst van 4 uur. Daarbij is eens per maand ook een nachtdienst. Gemiddeld voer ik zo’n tien gesprekken per week van gemiddeld een kwartier en afhankelijk van het gesprek trek ik er soms ook meer tijd voor uit.”

Het aantal bellers naar de Luisterlijn neemt toe. Er is dus ook behoefte aan meer vrijwilligers.  Enkele trainingen in Zaandam en een paar diensten meedraaien met een ervaren vrijwilliger is voldoende om zelfstandig te kunnen werken.
De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek via 088-0767000.